Pages

Friday 15 May 2015

Return to him. Hunt HIS Jannah!

ASSALAMUALAIKUM semuanya..

Pelbagai isu menerpa ruang minda kita sejak akhir-akhir ini. Yang meruntun jiwa, menyesakkan akal semua bercampur baur. Dalam pertimbangan akal yang waras, kita patut muhasabah semula rentetan kronologi peristiwa yang telah mencoret kenangan dalam laman kalendar 2015 yg semakin menghàmpiri pertengahan tahun ini.
Yang diatas sana memberi kita wake up call. Pelbagai cara telah Dia tunjukkan,melalui peristiwa,kalamullah..

"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Surah [33] AL AHZAB : Ayat 21)
nah, ayat ini jelas sahabatku.. kita ikut teladan nabi Muhammad, inshaAllah bumi ini akan aman.
mengapa diikut nafsu serakah yang menjerumuskan kau ke neraka jahannam? Allahurabbi. luluh hati ini :'(

memang betul kita tak boleh force orang untuk berubah sebab hidayah milik Allah. 
Kita sekarang ni bertindak menjadi perantara ilmu Allah. Mana tahu lama-lama hati dia terbuka untuk menerima sepenuhnya. 
sebab bila fikir balik, bukan senang nak tinggalkan benda yang dah jadi darah daging. Confirm ada sikap ego dalam hati kita bila orang condemn apa yang selama ni kita buat is wrong tapi cuba refleks semula, orang tegur sebab dia sayang kita,Dia lagi sayang kita.. What happen in the past just let it go sbb Allah menilai siapa kita yang sekarang bkn yang dulu.. Malah, Allah syg hambaNya yang kuat beribadah tetapi Allah la...gi..syg hambaNya yang kuat bertaubat..

 Yang mana baik kita ambil, yang mana buruk kita tinggalkan. Muhasabah diri kita balik. Apa yang kita lakukan ini membawa kita ke syurga atau ke neraka?
Tepuk dada tanya iman.


kawan2 yg aku nak ajak sama2 masuk syurga,
cuba renungkan ayat ini, 
Bila kita mengejar Allah, akan datangkan dunia dan akhirat kepada kita. 
Bila kita mengejar dunia, akhirat ke mana, dunia pun belum tentu kita punya.

aku tak tipu korang.. apa2 yg kita buat, back to ALLAH.

tengokla apa yg dah jadi dekat bumi kita sekarang ni. pelbagai krisis. Astaghfirullah. 
ALLAH dah sebut dalam kalamNYA

“Telah nampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan kerana perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)”. (Ar-Ruum:41)
:'(

kawan2ku, sedarkah yang kita ni sedang menzalimi diri kita? .

“Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi”.
(Surah Al- Araf [7] : 23 )

aku nak korang sedar yang kita ni dalam kerugian. rugi sgt. masa muda kita ni apa yang kita dah sumbangkan utk agama kita? bangsa kita? 

Wal Asr. Innal insa nalafi husr. Illallazi na amanu wa 'amilussolihat. watawa sau bil haq. watawa sau bil sabr.

pilu benar hati ketika menghayati mafhum kalamullah ini. benar2 tertusuk dalam lubuk hati yg paling dalam. aduh!

Allah tidak pernah berlaku zalim terhadap manusia, sebaliknya manusia itulah yang menzalimi dirinya sendiri. Maka, janganlah kita semua berputus asa dengan Rahmat Allah, kerana Allah maha pengampun lagi maha penyayang .. serta Maha penerima taubat hamba-hambanya, walaupun dosa hambanya seluas lautan atau setinggi gunung. Percayalah akan janjiNya dan kembali lah padaNya.
Pesan Nabi Muhammad “selangkah kita menuju Allah, maka sepuluh langkah Allah menerima (menyambutnya), dan jika kita berjalan menuju Allah, maka Allah berlari (lebih cepat) menerima kedatangan kita untuk dekat kepadaNya.

aku pun bukan tak buat dosa, sebab aku juga manusia biasa. kita semua sama. yang membezakan kita cuma amal dan taqwa. aku ibaratkan kita seperti BOTOL.
Botol... 🍶🍶
1. Kalau diisi air mineral, harganya RM1...💰
2. Kalau diisi jus buah, harganya RM8...💰💰
3. Kalau diisi Madu Yaman, harganya RM200...💰💰💰
4. Kalau diisi minyak wangi odd harganya RM1000.
💰💰💰💰💰
5. Kalau diisi air longkang, ianya akan dibuang dalam tong sampah kerana langsung tiada harga dan tiada siapa yg suka.
Botol yg sama tetapi harganya berbeza sebab apa yang terisi di dalamnya adalah berbeza...
Begitu juga kita...kita semua sama...kita .semua manusia...yang membezakan kita antara satu sama lain adalah IMAN & AMAL yang ada dalam diri kita...yang akan menyebabkan kita berharga di sisi ALLAH atau kita dipandang hina oleh ALLAH lalu dibuang ke dalam neraka...

mari kita bertaubat kawan2 ku, semarakkan kembali kecintaan kita kepada kalamnya, sunnah2 kekasihnya..
Al-Qur'an itu seperti seorang sahabat. Semakin lama kita bergaul dengannya, maka dia akan menampakkan rahsia2nya kepada kita. Seseorang tidak akan sudi membuka tabir rahsia dirinya kepada orang yang hanya bergaul dengannya hanya seketika lalu pergi meninggalkannya. Berapa minit kita bergaul dengan al-Qur'an dalam sehari semalam?

bila kau rasa nak berubah, kuatkan hati kau. pedulikan apa orang nak kata
Amalkanlah sunnah ini:
Dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Tiada seseorang hambapun yang menutupi cela seseorang hamba yang lainnya di dunia, melainkan ia akan ditutupi celanya oleh Allah pada hari kiamat." (Riwayat Muslim)
Dan sudah tentu apabila Allah menutupnya di akhirat, pasti juga Allah menutupnya di dunia...... -Muharikah

mari kita bertaubat kawan2 ku..

sebab aku percaya,
Tak mustahil.
Dulu baju ketat.
Kini baju muslimah.
Dulu freehair.
Kini bertudung labuh.
Semua orang layak berubah. -Muharikah

dan..
aku seru juga buat kita semua 
" Jadilah kita umat yang ada risalah. Ada agenda. Supaya tak mudah diagendakan pihak lain. Merdekakan diri kita daripada terpengaruh dengan hasad kebencian supaya subur dalam diri rasa kasih sayang! " -Tarbiah Sentap
Return to HIM.
Mentaliti orang Islam (orang yang berTuhan) apabila dilanda kesusahan adalah membelakangkan logik akal dan mendahulukan Tuhannya kerana yang tidak logik belum tentu mustahil dan tidak wujud.
Kembalilah kepada Tuhanmu.
seperti kisah Nabi Musa yang diwahyukan ALLAH untuk menggunakan tongkatnya membelah lautan dan menyelamatkan diri serta kaumnya dari Firaun dan bala tenteranya.
-Habib Ali.

Akhir kata,

Allah s.w.t berfirman di dalam surah Ar. Ra'd ayat 11 yang bermaksud:
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka."
Apabila umat Islam memiliki inisiatif untuk mengubah keadaan mereka sendiri, maka pertolongan Allah pasti datang. Allah akan mengubah keadaan mereka dari kehinaan dan kerendahan kepada kemuliaan dan ketinggian. Dari keadaan yang kurang maju kepada keadaan yang lebih maju dan berjaya. Ini dibuktikan oleh firman Allah s.w.t dalam surah Muhammad ayat 7 yang bermaksud :
'Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu'.

Wassalam. 
Aku tak layak masuk syurgaMu. Tapi aku tak berdaya ke nerakaMu...
Terimalah taubat hamba2Mu...



No comments:

Post a Comment