Pages

Tuesday 19 May 2015

aku bukan wanita syurga

aku terpanggil untuk berkali-kali membaca ayat itu..mafhumnya cukup jelas. cukup padat..buat aku jadi terdiam dan berfikir panjang..

Allah Swt telah berfirman:
Surah An-Nur 26
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia. (Surah An-Nur: 26) 
sumber : tazkirah.net
entah kenapa terkesan benar dalam nurani ini...bagai menusuk2 ke segenap ruangan hati..

sudah menjadi fitrah, kita nak yang baik2, sejiwa dengan kita, saling meraikan kekurangan dan mensyukuri kelebihan. tetapi bagaimana jika ALLAH menduga kita dengan pasangan yg kontra? Apakah kita belum cukup baik untuk mendapat pasangan yang baik2?

sungguh aku bukan wanita syurga..
aku tak maksum...
betapa sedihnya, aku ini pendosa..
ingin benar, aku mencontohi tauladan srikandi Islam terdahulu. name it. baik Sayiditina Khadijah, Sayiditina Aisyah, tetapi terkadang aku ini leka. kerap benar futur. kerap benar imannya turun naik.. ALLAH. bagaimana dapat kutandingi akhlak sehebat mereka?

aku tanamkan ke jiwaku, jadi muslimah termahal. Khusus buat bakal zauj ku..
aku perlu ada prinsip yang kukuh dan jati diri yang kuat..
Kuat dalila, kuat!


Surah Al-Isra'
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). (Surah Al-Isra': 32)

Ini jihadku. Jauhi zina. Maka, aku kan mampu mengekalkan mahalnya diriku. ALLAH, jauhkanlah pintu2 kemaksiatan dariku. Aku khuatir aku tak mampu menepisnya. KAU kurniakan kekuatan buatku ya Rabbul 'Izati..
Kuatkanlah aku dalam simpulan tali agamaMu..

Alhamdulillah, turning point aku bermulanya dalam keadaan aku benar2 sudah bersedia. dalam keadaan yang aku rasa sangat memerlukan arah tuju hidup. saat aku sudah letih membuat dosa..
saat aku mulai menyedari betapa agungnya cinta Rabb buatku.. 
ALLAH :'(

mungkin aku bukan wanita syurga tetapi aku masih ada room of improvement to be a better person from yesterday.
untuk apa aku mengenang2 dosa-dosa yang lalu sehingga menghalang aku untuk raih cinta Illahi.
Aku positifkan diri aku. Sokay dalila, u still have a chance slgi pintu taubat masih dibuka..

Doakan aku utk terus kuat dan istiqamah dalam mengejar cinta ALLAH ya. Aamiin..

buat zaujku...


Al-Furqan 74
Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. (Surah Al-Furqan: 74)
semoga kau bersedia menerimaku meski aku bukan wanita syurga.....

#countingdays 


No comments:

Post a Comment