Pages

Monday 25 May 2015

ANALOGI KHABAR DARI KIAMAT..


Keimanan terhadap hari kiamat adalah di antara pokok ajaran Islam bahkan termasuk dari rukun Iman. Keimanan seseorang barulah sempurna jika dia meyakini adanya hari kiamat.
Allah SWT berfirman :
“Sesungguhnya hari kiamat itu akan datang.” (TMQ. Thahaa: 15)
وَإِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ
“Dan sesungguhnya saat (kiamat) itu pasti akan datang, maka maafkanlah (mereka) dengan cara yang baik.” (TMQ . Al Hijr: 85)
فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
“Maka sesungguhnya waktu (yang dijanjikan) Allah itu, pasti datang. Dan Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (TMQ. Al ‘Ankabut: 5)
إِنَّ السَّاعَةَ لآتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ
“Sesungguhnya hari kiamat pasti akan datang, tidak ada keraguan tentangnya, akan tetapi kebanyakan manusia tiada beriman.” (TMQ. Ghafir: 59)
Dalam ayat lain, Dia berfirman:
{إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا وَنَرَاهُ قَرِيبًا}
“Sesungguhnya mereka memandang hari kiamat itu jauh (tidak akan terjadi). Sedangkan Kami memandangnya dekat (waktu terjadinya)” (TMQ al-Ma’aarij: 6-7).
Imam Ibnu Katsir berkata: “Ertinya (ayat di atas): orang-orang yang beriman meyakini waktu terjadinya hari kiamat dekat, meskipun kepastian waktunya tidak ada yang mengetahuinya kecuali Allah , akan tetapi segala sesuatu yang akan datang maka itu dekat dan pasti terjadi” [Kitab “Tafsir Ibnu Katsir” (4/537)]
Sama hal nya akan datangnya fasa kekhilafahan ‘ala minhaj nubuwah, memang perjuangan menegakkan kembali khilafah adalah perkara yang memerlukan pengorbanan yang besar, namun kita merasa bahawa khilafah itu kian dekat, kenapa, kerana kita percaya dan yakin bahawa sesuatu yang pasti datang maka ia akan terasa dekat.
Rasulullah SAW. dalam khutbahnya sering mengatakan:
كُلُّ مَا هُوَ آتٍ قَرِيْبٌ لاَ بُعْدَ لِمَا هُوَ آتٍ
“Semua yang pasti datang adalah dekat. Tidak ada istilah jauh untuk apa yang pasti datang” (HR Baihaqi).
Jadi, bukankah kembalinya khilafah itu memang akan terasa dekat bukan?
Bersama Mengembalikan Kehidupan Islam Kaffah
via-- Hizbut Tahrir Malaysia --

No comments:

Post a Comment