Pages

Friday 15 May 2015

HIJRAHKAH AKU?

Assalamualaikum :)

berhabuk blog ini, sudah lama tidak diupdate.
MashaALLAH apa khabar semuanya? moga kalian selalu diberikan nikmat kesihatan yang baik oleh ALLAH agar dapat terus beribadah kepadaNya,

sekitar mengimbau kehidupan yang tidak seberapa ini, tidak banyak yang berlaku. life still go on macam biasa. tetapi yang menariknya, kehidupan yang sekarang ini jauh lebih tenang malah mendamaikan. ALHAMDULILLAH.

menyentuh title entry blog aku kali ini iaitu HIJRAHKAH AKU?
pasti menimbulkn tanda tanya, mengapa hijrah?

ALLAHU. hijrah ini menuntut pengorbanan yang bukan kecil kawan. cukup besar bahkan perit sangat.
mau taknya, benda first sekali aku buat bila saya rasa its time for me to change adalah padam folder Runningman..huuuu.. waktu nk tekan enter pada ayat permanently delete this folder rasa macam oh hilanglah bahan hiburan aku.. tapi sebabkan dah nekad, aku padam jugak. no turning back dalila. NO!

aku belajar banyak benda dalam nak mengislahkan diri ni. islah tu maksud dia nk turn to be a better person.
first thing is rendahkan ego aku. bayangkan aku ni mana jenis yang nak kalah kalau berhujah, but i have to turn to become a person yg jgn ske judgemental, jgn suka pandang rendah kat org..
susah. serius. berperang2 dalam hati. tapi aku tetap nak mencuba,
takdelah nak kata sekarang ni dh perfect tpi still trying,

satu benda bila aku rasa futur, aku cepat2 tenung Quran yg biasa aku letak sebelah aku. dulu mana nk pndang mushaf tu. buka pun ikut suka je tapi skrg rasa lain bila x buka. rasa macam aku nk tgok juga isi nye. bayangkan kalau ABC, meronta2 nk buka (amboi hiperbola ) tapi tahankan juga. mujur ada ayat2 terjemahan. fokusnya bkn nk kata weh bajet baik kot minah ni. no, its not like that,
the point is bila kau kejar jalan ALLAH, ALLAH kejar kau lebih laju lagi,

kadang aku memang lemah. nak bermujahadah dengan benda yang dulunya pernah jadi darah daging aku bkn mudah. ikhtilat paling mencabar. serious talk. berapa ramai membe2 aku yg hebat dalam beragama, talking about deen bla bla bla termasuk aku tapi bila ikhtilat, hmmm,,. ikhtilat ni ada baiknya tpi byk lagi buruk dari baik.

sayiditina fatimah ckp, wanita yang baik adalah tidak memandang dan tidak memandang. tapi aku, kau dan yg lain?
kita ni memang umat akhir zaman, byk fitnah, iman pun senipis kulit bawang,
belum tanya kondisi iman lagi. confirm kalau boleh nampak graf amalan tu, garisan turun naik turun naik sokmo. nak cari yg konsisten bkn mudah,

hijrahku aku? dari zahiriah, Alhamdulillah ya tetapi bagaimana pula dengan qalbu?
part qalbu paling banyak buat aku sentap.

aku terpaksa mengubah mentaliti2 karut yg aku pegang selama ni. perghh..
bayangkan kena tajdid niat berkali2. Lillahi Taala. Lillahi Taala. sebab kadang tersasar. ALLAH. lemahnya hati insan ini,

NIAT itu adalah azam di dalam hati bukannya mengatur ayat di dalam kepala. ayat ni aku dpt dri DR MAZA. terngiang-ngiang kata2 ni dalam benak fikiran aku. aku xboleh lupa ayat ni.
kau bayangkan amalan yg baik tu datang dari qalbu yang baik, saluran ilmu yg betul..
kalau qalbu kau tak baik, niat nk tunjuk2 kat orang bajet kau alim then ko dpt nothing, takdak apa..

jadi fikir semula, hijrahkah aku?
hayati semula ma makna hijrah. hijrahkah kau kalau kau tidak mampu bermujahadah dengan nafsu kau? hijrah itu perlu roh. perlukan penghayatan. bukan sekadar, k aku pkai tudung labuh ni, means that aku dah berhijrah, takkan xnmpk? hmm..tajdid niat, ALLAH, ALLAH. ALLAH.

inshaALLAH ada masa aku kn menulis lagi. doakan aku supaya istiqamah ya!

till the next post, inshaAllah.

Wassalam :)





No comments:

Post a Comment