Pages

Wednesday 10 June 2020

Harga disisi Tuhan

Aku kagum melihat seseorang yang elok pekertinya..
Hebat kedalaman ilmunya..
Indah setiap tutur katanya..
Setiap kali aku membandingkan diri ini dengannya..
Aku jadi rendah..
Aku jadi kerdil..

Setiap kali perasaan itu datang menguasai..
Aku mencari ruang motivasi..
Buat pelapik lapisan kekuatan yang tak seberapa ini..

Jujurnya..
Kita ini punya sisi kekurangan masing-masing..
Yang mencantikkan kekurangan adalah sikap ingin memperbaikinya..
Yang lebih memperelokkannya adalah keaibannya dilindungi..

Kita ini hanya sebatang jasad yang tidak akan lepas dengan perbuatan dosa..
Juga tidak akan lepas dari bedilan emosi yang menguasai jiwa..

Kita melakar perjalanan hidup di atas jalan takdir-Nya..
Bersama harapan dan sangkaan yang baik-baik..

Untuk menjadi insan yang punya harga di sisi Ilahi~

No comments:

Post a Comment