Pages

Sunday 30 November 2014

Belajar itu ibadah, tapi kalau sampai lupa tanggungjawab sebagai muslim, ibadah lagi ke?

Assalamualaikum world!

#anothersharing from me :)

' Jom kita pergi usrah nak ? '
' Aku bukan taknak, tapi aku busy la. Banyak assignment. Sume benda ni mengganggu '
Bila diajak pergi dgr talk, pergi majlis ilmu
' Maaf. Aku kene study. Aku kena dapat 4 flat '
Jadi line-up society?
' Sori. Aku taknak pegang apa-apa jawatan. Semua benda tu tak penting. Aku nak fokus belajar. Hadaf aku masuk universiti ni untk belajar '
 

3K.
Maka lahirlah mahasiswa 3K.
Hidupnya hanya pergi KELAS.
Belajar dan terus belajar.
Pergi ke KAFE bila lapar.
Makan dan terus makan.
Panjat KATIL bila dah mengantuk.
Tidur dan terus tidur.
 

Yes. Betul.
Kita ke universiti untuk belajar. Tapi jangan lupakan matlamat hidup kita yang lain. Jangan lupakan pengisian kita sebagai hamba Allah..


Belajar itu ibadah, tapi kalau sampai lupa tanggungjawab sebagai muslim , ibadah lagi ke?
Wabak mahasiswa 3K semakin membarah.


Sampai solat pun di hujung waktu sbb study,
Sampai langsung tak melibatkn diri dalam society,
Sampai langsung taknak pergi majlis ilmu lain,
Sampai langsung takde masa untk berukhuwwah.,
Apabila hidup mengejar 4 flat.
Apabila belajar untk kerja.


Hayati keindahan hidup di alam kampus dgn belajar,
berusrah, berukhuwwah, bersociety, menghadiri majlis ilmu, dll.
Belajar belajar jgak,
Tp jgn lupakan matlamat hidup kita yg lebih utama.


anda pelajar yang bagaimana?

No comments:

Post a Comment